11 augustus 2009

Viertaktmotor


Een viertaktmotor is een zuigermotor waarbij de krukas twee complete omwentelingen maakt voordat deze weer in de uitgangstoestand terugkeert. De viertaktmengselmotor of -Ottomotor is uitgevonden door Nicolaus Otto in 1876. Voor de verbranding is een ontsteking nodig die geleverd wordt door de bougie. Bij de viertaktmotor van Rudolf Diesel, de dieselmotor, ontsteekt het gas/luchtmengsel spontaan door de warmteontwikkeling, die ontstaat doordat met een veel hogere compressie wordt gewerkt.Vermogen
Theoretisch is het vermogen van een viertaktmotor de helft van een verder vergelijkbare tweetaktmotor, doordat er bij vier zuigerslagen slechts één arbeidsslag is. De spoeling van de viertaktmotor is echter vollediger, waardoor de cilindervulling beter is dan bij een tweetaktmotor. Hierdoor kan er meer brandstof in de cilinder worden verbrand, zodat er per arbeidsproces meer arbeid wordt geleverd dan door de tweetaktmotor. Het vermogen is dus groter dan de helft.



Cilinderinhoud mag men niet verwarren met het begrip slagvolume. Het slagvolume is de inhoud van de cilinder tussen het bovenste- en onderste dode punt van de zuiger, de cilinderinhoud is de totale inhoud van de motor, dus het slagvolume x het aantal cilinders. Bij een ééncilindermotor zijn beide dus gelijk.
Aan de hand van de cilinderboring, de slag van de krukas en het aantal cilinders kan eenvoudig worden berekend wat de totale cilinderinhoud is. Een voorbeeldje:
Boring = 87,5 mm
Slag = 83 mm
Aantal cilinders z = 6
De cilinderinhoud kan als volgt worden berekend:
aantal cilinders × slag × opp. grondvlak
= z × (hoogte) × (opp. grondvlak)
= z × (slag) × (1/4 × π × boring²)
= 6 × 83 × (1/4 × 3,14 × 87,5²)
= 2994575 mm³ = 2994,575 kubieke centimeter.
Een zescilindermotor met een boring van 87,5 mm en slag van 83 mm heeft dus een cilinderinhoud van bijna 3 liter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten