12 juli 2015

Xavier Siméon (Kalex) pakt eerste zege in Moto2

Xavier Siméon (Kalex) heeft vandaag verrassend de Grote Prijs van Duitsland in de Moto2-categorie op zijn naam geschreven. Voor de Belg is het zijn eerste zege op het WK snelheid.

De 25-jarige Siméon finishte op het circuit van Sachsenring in 41:09.295 en klopte WK-leider Johann Zarco (Kalex), die 0.083 later over de meet kwam. Siméon verhinderde zo dat de Fransman zijn derde opeenvolgende zege behaalde. Het podium werd vandaag vervolledigd door de Spanjaard Alex Rins (Kalex).

Siméon, die toe is aan zijn zesde seizoen in de Moto2, is de eerste Belg sinds Didier de Radiguès in 1983 die in deze categorie mag zegevieren.

"Ik werkte een goede race af en behaalde een mooie snelheid", zei Siméon. "Ik had veel vertrouwen, want mijn motor was al het hele weekend zeer goed. In het verleden vertrok ik al verschillende keren vanaf de eerste rij, maar ik profiteerde daar niet van om op het podium te eindigen. Deze keer dacht ik: 'Ik ga ervoor.'"

"Ik bleef dicht bij Siméon en had iets in gedachten voor de laatste bocht", verklaarde Zarco. "Maar hij presteerde constant en sterk, waardoor hij won."

In de WK-stand behoudt Zarco met 179 punten de leidersplaats, voor de Spaanse Kalex-rijder Tito Rabat (114 ptn). De Brit Sam Lowes (Speed Up) is derde met 107 punten. Siméon (84 ptn) rukt op naar de zesde plaats.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten