10 februari 2015

Waarom Nikon het fototoestel opnieuw wil uitvinden

Fotocamera's die gps-informatie mee opslaan met het beeld, rechtstreeks dingen delen met sociaalnetwerken als Instagram, of zelfs de geuren van het gefotografeerde tafereel mee opslaan? De onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van de Japanse fotografiegigant Nikon draait op volle toeren, en dat heeft een reden: de markt voor camera-apparatuur is inmiddels met 25 procent gedaald, dus moet er een manier worden gevonden om het fototoestel terug 'hot' te maken.
© Nikon.
Waar de toekomst van het fototoestel als product ligt, nu gewone consumenten genoeg hebben aan de camera die in hun smartphone zit? Niet in de al zo'n anderhalf decennium woedende megapixelrace, denkt de Japanse gigant Nikon, wiens spiegelreflexcamera's in dat departement nog wel een beetje voorsprong hebben. Maar ze zijn op zich niet voldoende om een mogol met een jaaromzet van meer dan 8 miljard euro en een werknemersaantal ten noorden van 23.000 koppen op de been te houden. De toekomst, zegt Nikon, ligt nog altijd bij de gewone consument, die mooie maar niet noodzakelijk professionele kiekjes wilt maken. Die consument heeft de afgelopen jaren echter een aantal compleet nieuwe gewoontes gekweekt wat het maken van foto's betreft.
Nikons D3200, het succesvolste spiegelreflexmodel van de fabrikant. © Nikon.
"Consumenten vinden niet langer alleen het beeld belangrijk, maar ook waar en hoe dat genomen is", zegt Valérie Pierre, adjunct-directeur voor de fotografie-afdeling (er is ook een poot van het bedrijf die zich over medische beeldvoering buigt) in het Franse en Belgische filiaal van Nikon. "Locatiegegevens bij een foto zullen bijvoorbeeld steeds belangrijker worden. We experimenteren ook met het registreren van geuren wanneer iemand een foto maakt. En met 3D-technologie. We moeten ook mee in de groeiende nood om foto's online te delen, via sociaalnetwerken als Instagram: daarom hebben al onze nieuwe modellen een WiFi-aansluiting. We investeren meer dan al onze winst, ongeveer acht procent van onze omzet, in onderzoek en ontwikkeling om onze producten in lijn te houden met de snelle ontwikkelingen. Het is de bedoeling dat we in de komende jaren de camera volledig opnieuw zullen uitvinden."
De digitale fotocamera in zijn huidige vorm heeft Nikon in ieder geval geen windeieren gelegd. Vandaag is het bedrijf wereldwijd marktleider in de totale fotografiemarkt, met een marktaandeel van 36 procent. In het spiegelreflexcamera-segment bedraagt dat zelfs een forse 50 procent. In goedkopere compactcamera's, het model dat tot enkele jaren geleden de boventoon voerde, heeft het eveneens een marktaandeel van 32 procent. Maar marktleiderschap betekent weinig in een totale markt die vorig jaar met 25 procent is gedaald. Die neergang begon in 2012, toen de impact van camera's op smartphones pas echt voelbaar begon te worden. Voor spiegelreflexcamera's zit het bedrijf nog wel eventjes goed: er is nog steeds een bloeiende 'corebusiness' van professionele fotografen of met professionele apparatuur werkende amateurs, waarvan het bedrijf er in ons land alleen al een vierhonderdtal telt: die kiezen met grote voorsprong voor Nikon.
Bij compactcamera's ligt het echter een pak lastiger. Uitgerekend dat segment krijgt klappen van smartphones, die zelfs in de megapixelrace vervaarlijk dicht bij de beeldresolutie van de compactcamera beginnen te komen. Consumenten vinden minder en minder redenen om een aparte camera op zak te hebben, maar Nikon is bezig met het verzinnen van een paar nieuwe. In het recentste compact-assortiment van het bedrijf zit onder meer een robuuste actiecamera in de trant van de bekende concurrerende GoPro-modellen, en een compactmodel dat speciaal gericht is op het maken van zo mooi mogelijke 'selfies'. "De compactcamera moet verder als nichetoestel", zegt Pierre. "Het brede publiek heeft andere manieren gevonden om te fotograferen, dus creëren we een paar nieuwe categorieën van hobbyisten."
Een toestel van de vorige eeuw de Nikon F3. © Swa Vleminckx.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen