30 oktober 2015

's Werelds meest inspirerende ijsberg is fake.


U kent hem vast wel, de beroemde ijsberg die - met of zonder inspirerende quote - op alle posters en kaartjes prijkt. Alleen is de ijsberg der ijsbergen niet echt.
 
"We hebben ongeveer 1 miljoen dollar met deze foto verdiend"
De voorbije twintig jaar is geen enkele afbeelding zo vergroeid geraakt met de uitdrukking "het topje van de ijsberg" als de foto van Ralph Clevenger. De foto en de uitdrukking zijn letterlijk overal op het internet.

Clevenger is al bijna dertig jaar fotograaf en heeft onder andere voor National Geographic gewerkt. In het wetenschapsmagazine Nautilus vertelt hij over de oorsprong van zijn bekendste foto en over hoe de afbeelding werd gephotoshopt.

De foto bestaat eigenlijk uit vier aparte foto's. De foto van de wolken is afkomstig uit Santa Barbara, een stad aan de westkust van de Verenigde Staten. Ook het water werd daar gefotografeerd. De derde foto - van het topje van de ijsberg - werd in Alaska gemaakt. Ook de onderkant van de ijsberg werd gefotografeerd in Alaska: "Ik nam de foto van de onderkant eigenlijk boven water", zegt Clevenger. "Ik knipte een stuk uit een ijsberg en draaide het gewoon om." 
 
"Mensen willen liever niet geloven dat de foto fake is"
"De kleur van de ijsberg is wel echt", benadrukt Clevenger. "Aan de kleuren hebben we niets gedaan." Craig Aurness, de eigenaar van het stockfotoagentschap waarvoor Clevenger werkte, vroeg hem om te onderzoeken hoe een echte ijsberg eruit zag en hoe zo'n berg in het water drijft. "We wilden dat alles er precies uitzag zoals het hoorde. Het waren de begindagen van Photoshop en we creëerden een bestand van acht megapixels. Dat was reusachtig toen."

Achter de foto gaat ook heel wat marketing schuil. "Toen de ijsberg bijna klaar was, had Craig al een marketingplan klaar", vertelt Clevenger. "De verkoop startte onmiddellijk. Chrysler was een van onze eerste klanten met een advertentie van twee pagina's groot in verschillende magazines. De foto is nadien door duizenden klanten gebruikt voor heel uiteenlopende dingen."
Aurness en Clevenger verkopen de foto nog steeds. "We hebben er ongeveer 1 miljoen dollar mee verdiend. Daar krijg ik veertig procent van. Ik heb er mijn kinderen mee naar de universiteit kunnen laten gaan."

Op het internet circuleert volgens Clevenger een verhaal over een arbeider op een booreiland die de ijsberg zag, in het water sprong en de foto nam. "Het verhaal werd online gedeeld en rondgestuurd en kwam zelfs terecht op blogs met artikels over 'de tien indrukwekkendste fotoverhalen'. Helemaal fake, natuurlijk. Het is onmogelijk om zo'n foto echt te nemen. Je kan niet zo ver kijken onder water."

Het meest interessante aan de foto vindt Clevenger de manier waarop de foto weerklank vond bij het grote publiek en hoeveel mensen teleurgesteld zijn als ze ontdekken dat de foto niet echt is. "Mensen willen liever het tegendeel geloven." 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen