25 april 2022

Herdenkingsmonument 'Brothers in Arms' bij het Polygoonbos van de soldatenbroers Jim en John Hunter.


Foto's: Swa Vleminckx

In Zonnebeke is aan het herdenkingsmonument 'Brothers in Arms' bij het Polygoonbos het langverwachte bronzen beeld van de soldatenbroers Jim en John Hunter aangekomen. Het beeld maakt het herdenkingsmonument eindelijk compleet.

Het beeld illustreert het beklijvende verhaal van de Australische soldaat Jim die z'n broer John begraaft op het slagveld van de Eerste Wereldoorlog. Het kunstwerk liet even op zich wachten, maar kon met twee authentieke voertuigen uit de Eerste Wereldoorlog naar de kraan gevoerd worden om geplaatst te worden.

Het beeld van 800 kilo uit brons is gemaakt door de Australische beeldhouwer Louis Laument . Dat duurde een half jaar. Het hele project kost meer dan 160.000 euro.



In de reportage, kom je meer te weten over het verhaal en het proces van het herdenkingsmonument.

KLIK HIER


https://nl.brothersinarmsmemorial.info/

Zanger Mark Knopfler is verheugd dat er achter zijn lied nu ook een boodschap zit.

Mark Knopfler - Brothers In Arms


Deze met mist bedekte bergen

Zijn nu een thuis voor mij

Maar mijn thuis zijn de laaglanden

En dat zal ik altijd zo zijn

Op een dag zult je terugkeren naar

Uw valleien en uw boerderijen

En je zult niet langer branden om

Wapenbroeders te zijn

Door deze velden van vernietiging

Doopsels van vuur

Ik ben getuige geweest van je lijden

Terwijl de strijd hoog woedde

En hoewel ze me zo'n pijn deden

In de angst en alarm

Je hebt me niet in de steek gelaten

Mijn wapenbroeders

Er zijn zoveel verschillende werelden

Zoveel verschillende zonnen

En we hebben maar één wereld

Maar we leven in verschillende

Nu is de zon naar de hel gegaan en

De maan staat hoog

Laat me je vaarwel zeggen

Elke man moet sterven

Maar het is geschreven in het sterrenlicht

En elke lijn in je handpalm

We zijn dwazen om oorlog te voeren

Op onze wapenbroeders


Bron: LyricFind

Songwriters: Mark Knopfler

Songteksten voor Brothers in Arms © Universal Music Publishing Group


Geen opmerkingen:

Een reactie posten