23 maart 2010

Kikker in sla overleeft duizenden kilometers in koeltransport

Een kikker heeft een vrouw aangenaam verrast. Plots kroop het beestje uit een krop sla. "Fantastisch!", riep Hilde Haugland. De Noorse is dan ook biologe van opleiding. De amfibie had het koeltransport van Frankrijk naar Noorwegen overleefd.

"Het was zo lief. Ik had net de sla uitgepakt om te wassen en plots kwam er een kikker te voorschijn. Ik heb onmiddellijk mijn man en mijn dochter geroepen", vertelt Haugland. Haar man Ole Hoem ging snel een fototoestel halen en maakte een foto van 'Kermit' en de krop sla. "Hij was zichtbaar verzwakt maar nog in leven", vertelt Hoem. Volgens hem was de jonge Kermit zo'n drie à vier centimeter lang. Het ging om een boomkikker.

Haugland had de krop sla uit Frankrijk gekocht in Asker, schrijft de Noorse krant VG. De kikker werd overgebracht naar een lokale dierenwinkel en zal een nieuwe thuis krijgen in Zweden. "Vrienden vragen nu grappend wanneer ze mogen langskomen. Ze hebben zin in kikkerbilletjes", lacht Ole. "Mijn vrouw kreeg een nieuwe krop in de winkel en heeft intussen een heerlijke salade bereid. Ik vind het nog steeds onwaarschijnlijk dat de kikker het koeltransport in een verpakking van Frankrijk naar Noorwegen overleefd heeft", besluit Hoem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten