8 mei 2012

Welk objectief moet ik kiezen voor mijn digitale spiegelreflexcamera?


De keuze van het objectief voor een digitale spiegelreflexcamera kan het beste worden bepaald op basis van wat u wilt fotograferen en het soort foto's dat u wilt gaan maken. Hoe nauwkeuriger u de beoogde toepassing van het objectief kunt bepalen, hoe specifieker u kunt zijn bij de keuze van uw objectief. Op deze manier zorgt u voor betere foto's en verkleint u de kans dat u een objectief koopt dat niet geschikt is voor uw behoeften. Hieronder staan enkele overwegingen die u kunnen helpen bij uw objectiefkeuze en wordt beschreven welke objectieven populair zijn voor bepaalde soorten fotografie.
DX- en FX-sensorformaten Het type sensorformaat in de camerabody vormt een belangrijke overweging bij de keuze van het objectief aangezien de beeldhoek die op de sensor wordt vastgelegd afhangt van het feit of u een DX- of FX-formaat camera hebt. FX-formaat sensoren produceren een beeldhoek die vrijwel gelijk is aan het kleinbeeldformaat. DX-objectieven leveren een vergroting op van 1,5 maal het kleinbeeldformaat. Een 50-mm objectief op een digitale spiegelreflexcamera met een DX-formaat sensor produceert dus een beeldhoek die equivalent is met een 75-mm objectief op een kleinbeeldbody (50 mm x 1,5 = 75 mm).
Met de Nikon-objectiefsimulator kunt u kijken hoe een foto wordt beïnvloed door het cameramodel en het gebruikte objectief.
Met de Nikkor-objectiefgrafiek kunt u snel het objectief vinden dat u zoekt.
Zoomobjectief of objectief met vaste brandpuntsafstand (prime)? Het voordeel van een zoomobjectief is de flexibiliteit die dit fotografen biedt. Deze veelzijdigheid is zeer handig in uiteenlopende opnamesituaties. Zoomobjectieven zijn ideaal als u van tevoren niet weet in welke situatie u gaat fotograferen en als u flexibel moet zijn, bijvoorbeeld als u uiteenlopende onderwerpen fotografeert, zoals landschappen en portretten, en u één objectief wilt voor beide situaties. Met een zoomobjectief hoeft u het objectief minder vaak te verwisselen, waardoor de kans kleiner is dat er stof terechtkomt in het spiegelhuis van de camera of op de sensor.
Image
Image
AF-S NIKKOR 24-70 mm f/2.8G ED
Zoomobjectief
AF-S NIKKOR 50 mm f/1.4G
Objectief met vaste brandpuntsafstand (prime)


Een van de belangrijkste voordelen van objectieven met een vaste brandpuntsafstand is hun grootte en gewicht. Een prime-objectief is gewoonlijk compacter en lichter. Deze objectieven zijn ontworpen voor specifieke toepassingen en bevatten daarom minder lenzen. Daardoor zijn ze lichter dan zoomobjectieven die meer mogelijkheden bieden en daardoor complexere lensgroepen bevatten. Prime-objectieven hebben gewoonlijk ook een groter maximaal diafragma (f1.4 tot f2.8). Dit is een voordeel als u fotografeert bij weinig licht, aangezien u vaker uit de hand kunt fotograferen en het onderwerp scherp kunt vastleggen zonder trilling of onscherpte die wordt veroorzaakt door een lange belichting. Fotograferen met een prime-objectief met een groter diafragma betekent ook dat u een kleinere scherptediepte kunt krijgen. Dit is handig voor portretten waarbij de achtergrond onscherp kan worden gemaakt, zodat de aandacht van de kijker op het onderwerp wordt gevestigd. Het grote diafragma van prime-objectieven zorgt ook dat er meer licht door het objectief valt, waardoor het onderwerp beter zichtbaar is wanneer u scherpstelt door de zoeker. Dit kan u helpen om scherpere beelden te maken.
Image
Image
Het AF-S NIKKOR 24-70 mm f/2.8G ED zoomobjectief bij het maximale diafragma van f/2.8
Het AF-S NIKKOR 50 mm f/1.4G objectief met vaste brandpuntsafstand (prime-objectief) bij het maximale diafragma van f/1.4

Gebruikelijke toepassingen voor verschillende soorten objectieven 1. Groothoek (FX-formaat: circa 14-35 mm / DX-formaat: circa 10-24 mm)
Groothoekobjectieven zijn een populaire keuze voor landschappen, interieurs en foto's voor documentaires/reportages wanneer u werkt in een beperkte ruimte.
Image
Image
Landschappen
Interieurs



2. Standaard (FX-formaat: circa 50-60 mm / DX-formaat: circa 35 mm)
Standaardobjectieven zijn populair omdat ze het meest overeenkomen met de beeldhoek die mensen zien. Deze objectieven hebben een minimale vertekening, waardoor het onderwerp er vaak mooier uitziet. Deze objectieven hebben gewoonlijk een groot diafragma, waardoor er veel licht in het objectief valt en ze kunnen worden gebruikt met korte sluitertijden bij weinig licht. Het grote diafragma (f1.4 – f2.8) produceert ook aantrekkelijke, onscherpe achtergronden, waardoor de aandacht van de kijker op het onderwerp wordt gevestigd. Standaardobjectieven zijn een populaire keuze voor uiteenlopende soorten foto's, zoals portretten, en voor situaties met weinig licht waarin de fotograaf geen flitser kan gebruiken of het onderwerp wil vastleggen met het beschikbare licht.
Image
Image
Portretten bij weinig licht
Kleine scherptediepte voor producten

3. Tele (FX-formaat: circa 70-200 mm / DX-formaat: circa 50-135 mm)

Tele-objectieven tussen 70 en 200 mm zijn zeer populair voor portretten en productfotografie. Met deze objectieven kan de fotograaf onderwerpen van dichtbij fotograferen terwijl in het geval van portretten toch voldoende afstand kan worden gehouden, zodat de gefotografeerde persoon zich niet al te zeer bewust is van de aanwezigheid van de fotograaf.
Image
Image
Portretten
Producten



4. Supertele (FX-formaat: circa 300-600 mm / DX-formaat: circa 200-600 mm)
Supertele-objectieven vormen een uitstekende keuze voor het fotograferen van sport en wilde dieren, wanneer de fotograaf niet dicht bij het onderwerp kan komen.
Image
Image
Wilde dieren
Sport



5. Macro (FX: 55 mm, 60 mm, 105 mm en 200 mm, DX: 85 mm)
Voor close-up fotografie worden speciale objectieven gebruikt met een reproductiemaatstaf van 1:1. Met deze objectieven kan de fotograaf van zeer dichtbij scherpstellen op het onderwerp en dit op ware grootte op de sensor reproduceren met een verhouding van 1:1. Deze objectieven zijn populair voor onderwerpen zoals bloemen, insecten en kleine producten. 
Image
Image
Natuur / wilde dieren
Producten

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen