4 april 2010

Onder de scanner - Sony Alfa 850 reflexcamera met Carl Zeiss-objectief


Sony is een allesmaker: tv-toestellen, spelconsoles, gsm's en ga maar door. In 2006 kocht het bedrijf de reflexcamera-afdeling van Minolta over. Sindsdien wrong de fabrikant zich tussen de grote jongens Canon en Nikon. Met de Alfa 850 zet Sony die concurrenten stevig onder druk, zowel wat prijs als wat technische specificaties betreft.

Nikon en Canon zijn dé namen in de fotografiewereld omdat ze een breed gamma voor professionals aanbieden. Net als bij een automerk heeft het topsegment uitstraling naar het grotere publiek, en spitstechnologie sijpelt door naar basistoestellen voor consumenten. De gepassioneerde amateur is zeker dat hij kan doorgroeien en upgraden, aangezien producten van dezelfde fabrikant compatibel zijn.

In een poging om in één adem genoemd te worden met de grote twee heeft Sony de reflexcamera's van Minolta overgenomen en verbeterd. Naast de basistoestellen is ook de professionele lijn flink uitgebreid. De laatste hindernis naar geloofwaardigheid was het aanbod aan lenzen. Sony heeft als fabrikant van elektronica geen kaas gegeten van optica, dus werd een samenwerking met het legendarische Carl Zeiss op poten gezet. Die geeft de Sonyfotograaf een ruime keuze aan professionele toplenzen, wat de aantrekkingskracht van het merk aanzienlijk verhoogt.

Full frame
Toen iedereen analoog fotografeerde waren er verschillende filmformaten. Een reflexcamera was gebouwd om een stukje film van 24 bij 36 millimeter te belichten. De digitale fotografie verving het filmpje door een sensor. Om technische redenen was zo'n sensor kleiner van oppervlakte, en daardoor veranderden de eigenschappen van camera, lens en beeld ten opzichte van een analoge reflexcamera.

Ondertussen kan je echter een 'full frame'-camera kopen, weliswaar in het duurdere segment. De sensor heeft dan dezelfde grootte als een klassiek negatief, waardoor de eigenschappen van camera, lens en beeld identiek zijn als bij een analoge reflexcamera. Sony biedt (in navolging van, jawel, Canon en Nikon) ook zo'n full frame-paradepaardje aan: de Sony 900. Sony heeft het aantal megapixels opgetrokken tot een monsterlijke 24,6 mp. De 850 is een goedkopere afgeleide, die - vreemd genoeg - op technisch vlak nauwelijks verschilt van zijn duurdere broertje.

Een voormalige Minoltagebruiker zal zich meteen thuis voelen, want uiterlijk zijn de Sonycamera's weinig veranderd. De camera is wat bruut en hoekig van design, maar ligt bijzonder goed in de hand. De knoppen staan op de juiste plaats, zijn logisch aangeduid en intuïtief te bedienen. Eens je in het menu zit, zie je de meerwaarde van Sony: de vormgeving en organisatie ervan is ongeëvenaard. Daardoor kan je als fotograaf focussen op je onderwerp in plaats van op de camera.

Het Carl Zeisslogo heeft in de fotografiewereld dan weer hetzelfde effect als dat van Ferrari bij autoliefhebbers. De geteste 24-70mm Zeisszoomlens heeft een constante f2.8-diafragmaopening. Het objectief ligt goed in de hand, en de zoom en manuele focus hebben een aangename weerstand. De Zeisslens geeft ook prachtige resultaten: topkwaliteit die de concurrentie met de Nikon- en Canonobjectieven zeker aankan. Oudere Minoltalenzen passen trouwens nog steeds op de Sonyreflexcamera's, net als de lenzen die Sony zelf maakt. Binnen dit segment koop je camera en lens afzonderlijk. Het is aan te raden in een Carl Zeisslens te investeren.

Ruis
De sensor is met zijn 24,6 megapixel de eyecatcher van de 850. Zeker omdat Sony met zijn prijs onder die van gelijkaardige Nikon- en Canonmodellen blijft. Hoewel de megapixelrace bij consumenten ten einde is, zijn zulke monsterpixels aantrekkelijk voor professionelen en fanatici. Tegelijkertijd is de overvloed aan megapixels ook datgene waaraan deze camera ten onder gaat: beeldruis. Met de laatste generatie reflexcamera's kan je in donkere omstandigheden vlot fotograferen, zonder storende beeld- en kleurruis.

Bij voldoende licht of met studioflitsers presteert de Alfa 850 goed, maar wanneer je met weinig licht de hoge ISO-gevoeligheid aanspreekt, moet de Alfa onderdoen voor zijn directe concurrenten: de Nikon D700 en de Canon 5D Mark II.

Toch is het spectaculair wat Sony heeft gepresteerd. Met de reflexcamera's van Minolta, de lenzen van Carl Zeiss en zijn eigen elektronica heeft het bedrijf in korte tijd de hegemonie van Canon en Nikon opengebroken. En als gevolg van agressieve prijszetting en technologische innovatie zal Sony zijn positie in de toekomst alleen maar versterken. Als de beeldruis op de hoge ISO-waarden je niet stoort, biedt de Sony 850 je schandalig veel pixels voor de laagste prijs. (Pieter Baert)

De Sony A850-camera kost 2.000 euro, de CZ 2470-lens is van u voor 2.089 euro.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen