In 2008 is het 100 jaar geleden dat de ZOO het initiatief nam een aquarium te bouwen. Het refereert trouwens naar een grot onder water om de wereld 20 000 mijlen onder zee te leren kennen! Bijna honderd jaar na de opening vinden we er nog steeds de oorspronkelijke indeling terug en lijkt er op het eerste gezicht weinig veranderd. Maar schijn bedriegt. Technieken evolueren zodanig waardoor waterkwaliteit en temperatuur beter onder controle blijven en de vissen en andere waterfauna in betere omstandigheden kunnen worden gehouden.
Revolutionaire renovatietechnieken
Het afgelopen jaar restaureerde en vernieuwde de ZOO de zoutwateraquaria aan de linkerkant van het aquarium. Het is vaak een huzarenstuk om het evenwicht te vinden tussen het geklasseerd gebouw uit 1911 enerzijds en nieuwe inzichten in het houden van dieren anderzijds.
Dankzij de nieuwe composietmaterialen en kunstharsen en een nieuw ontwikkeld type koolstofvezelversterking, kon de draagkracht van de vloerplaat verdrievoudigd worden in slechts 38 kalenderdagen. Hiermee werd de stabiliteit van het monument gevrijwaard en zelfs verbeterd. De kleinere aquaria werden uitgebroken en zowel in de breedte als de diepte vergroot en vernieuwd. Het grote verschil is duidelijk te merken als men ook eens kijkt naar de zoetwateraquaria aan de overzijde van het gebouw en waarvan de restauratie zal beginnen op het einde van dit jaar.
Ook vanuit het buitenland is veel interesse in deze nieuwe koolstofvezelwapeningen en geprefabriceerde balken. Deze composieten zijn uitstekend geschikt om tal van constructies te versterken zoals bruggen en gebouwen die beschadigd zijn door een aardbeving, door betonrot of die een andere functie krijgen waardoor ze een grotere belasting moeten dragen.
Snel even 200.000 liter zeewater halen
Vier à zes keer per jaar halen we zout water uit de Golf van Biskaje. Schepen die de haven van Antwerpen aandoen, nemen voor de ZOO zeewater mee in de ballasttanks. Dit water heeft de beste samenstelling. Enkele uren voordat het schip aanmeert, zet de ZOO haar pompmachines in werking en pompt ze het "oude" zeewater naar het verblijf van de zeeotters. Tankwagens wachten het schip op en na controle van zout, ammonium, nitriet, nitraat, helderheid en geur, vult men de wagens. Per keer wordt er tussen de 120 000 tot 200 000 liter water in het aquarium gepompt. Meer en meer wordt ook beroep gedaan op water uit de Oosterschelde dat met tankwagens aangevoerd wordt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten