19 oktober 2008

Slakken







Slakken, ik lust ze dus ook, at ze als kind al samen met mijn vader (eigen oogst in de tuin). Geen appelslakken. Maar wijngaardslakken dus de echte (Helix pomatia). Want wat gebeurt er nu soms? Ze verzamelden de schelpen van de echte wijngaardslakken en ze durven nu lege slakkenhuisjes van de wijngaardslak op te vullen met in stukken gesneden agaatslak (Achatina achatina). Opgevuld hiermee en afgesloten met lookboter. Mensen die nog nooit een wijngaardslak hebben geproefd en Achantine krijgen voorgeschoteld worden teleurgesteld door een taai hapje. De samenstelling van consumptiegoederen moet wettelijk vermeld worden: bij “ingrediënten“ ziet men de naam “Achatina”. Dan zijn het geen echte wijngaardslakken.
Maar als mijn portie echte wijngaardslakken met lookboter en een stukje brood lekker zijn genuttigd, dan hebben ze nog nut voor mijn kogelvissen hoor. Ik vul nu de lege schelpen op met verse rauwe mossel, wel even aandrukken en zo het aquarium in. Een festijn hier altijd, en goed voor hun tandjes!

Photos and articles cannot be duplicated without prior authorization. De foto's en de artikelen kunnen niet zonder voorafgaande vergunning worden gedupliceerd copyright Swa Vleminckx-Studio Kwaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten