19 januari 2013

Eichhornia azurea



VERSPREIDING: Zuid- en Centraal-Amerika

Submerse vorm (onderwater vorm) zeer geschikt als solitair in het aquarium. De emerse vorm (bovenwater vorm) kan in het paludarium. Moeilijk te vinden in de winkel. Aanschaffen van een Eichhornia azurea stek, zal meestal moeten gebeuren via een mede aquariaan.

Een mooie solitair die echter wel wat belichting verlangt en men vertraagt er het naar de oppervlakte groeien door. Inderdaad, wel oppassen dat het blad niet het wateroppervlak bereikt. Eens het blad de oppervlakte bereikt worden dikke, van luchtholten voorziene, vlezige drijfbladeren gevormd. Het blad gaat dan "lepelen" en verliest zijn pracht voor het aquarium.   Om dit te vermijden moet men de "veer" tijdig toppen.
In hun natuurlijke biotoop worden de bloemen door langgetongde bijen, die elders ontbreken bestoven. In het aquarium of paludarium vermeerdert men door "toppen". Ook kan men een volwassen drijfplant onder water dwingen om, op korte tijd, nog meer veertjes te verwerven. De plant toont dan zijn mooie veren. De toppen kunnen teruggezet worden.
De moederplant vormt daarna nieuwe veertjes in de bladoksels. Ook kan men een volwassen drijfplant onder water dwingen om, op korte tijd, nog meer veertjes te verwerven. Een goede contrastplant tegen een donkere achtergrond. Ook kan de plant wat extra voeding in de vorm van klei gebruiken. Optimale temperatuur 15°C tot 24°C.

De lichtintensiteit kan niet hoog genoeg zijn. Bij lichtgebrek blijven de planten tenger en de onderste bladeren worden zwart en rotten.

's Zomers ook als emerse plant in de tuinvijver te houden, waar zich op een lichte plaats de decoratieve bloeiwijzen ontwikkelen. Hier heb ik nog geen ervaring mee, maar de zomer die nu komt ga ik dat zeker eens proberen. Als vijver zal ik wel even die van mijn buurman, Wilfried, moeten lenen. Maar dat zal zeker geen probleem zijn denk ik. We houden U op de hoogte en hopelijk kan ik wat eigen foto's tonen van de blauwe bloemen, vandaar zijn naam
azurea=hemelsblauw.


Na het "toppen" van Eichhornia azurea vormt er zich een nieuwe plant aan de snede (soms meerdere zoals op de fotoreeks hieronder in mijn aquarium).



























Geen opmerkingen:

Een reactie posten