6 juli 2008

Kweekaquarium lijmen 200 liter


Zelf een aquarium lijmen met een biofilter is echt niet zo moeilijk. Ik maak altijd gebruik van een biofilter dat een geheel vormt met het aquarium (geen overstrominggevaar). Belangrijk is natuurlijk een goede bouwtekening, zodat men het benodigde glas kan (zelf/laten) snijden. Het volgende beeldverslag is van een aquarium dat speciaal gelijmd is voor Bijtjes, Brachygobius xanthozona (als fotoaquarium, met de hoop op nakweek) maar kan natuurlijk als voorbeeld dienen voor een algemeen aquarium. Dit is voorzien van een biofilter met 5 kamers die gevuld kunnen worden met filtermaterialen, verwarming, eiwitafschuimer en natuurlijk een opvoerpomp met een door U gekozen capaciteit die dan voldoet aan het visbestand. De watertoevoer naar het filter gebeurd met een eenvoudige overloop (hier kom ik later nog uitgebreid op terug). Ook de lichtkap is zelfbouw daar mijn aquariums zoals je zult zien nooit standaard maten zijn.


















































Invoer langs onderen of zijkant heeft als voordeel dat de opvoerpomp niet droogdraait bij verlaagde waterstand. Toch verkies ik (persoonlijk hoor) invoer langs boven. Het (vuile)water stroomt dan zo door de filterwatten naar beneden en is veel gemakkelijker te vervangen bij vervuiling. Ook kan men het waterpeil en doorstroming regelen d.m.v. verschillende plexiglas rooster/kam met grotere/kleinere openingen.In mijn 450liter maak ik gebruik van de twee, een invoer langs boven via bio-filter met opvoerpomp terug in het aquarium.En in een andere aparte filterkamer invoer langs onder naar een droog/nat filter met een andere opvoerpomp. Maar dat is dus een ander verhaal.


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten