2 juni 2009

Nieuw studieproject de kawasaki ZXR750






















1989 Kawasaki komt met een heel nieuw model, zowel naam en uiterlijk, de ZXR750.Voor de toenmalige bezoekers van lange afstandraces kwam de ZXR niet geheel onverwachts omdat er door de Kawasaki Endurance teams al in 1988 gereden werd op prototypes van de latere ZXR750.




Als basis diende het GPX blok, de boring en slag bleven onveranderd, maar de cilinderkop werd helemaal op nieuw ontwikkeld, de 16 kleppen worden nu direct bediend door de nokkenas, het sleper systeem van de GPX is verdwenen. Het kleppen stellen wordt nu weer door middel van stelplaatjes gedaan, de bewegende massa is hierdoor minder geworden zodat de ZXR zonder problemen hogere toerentallen kan draaien. De cilinderkop is compacter en de diameter van de bougies is nog maar 10 mm.



Deze ZXR is voorzien van een schijnbaar eenpersoonszitje maar door twee schroeven te verwijderen komt het duo zitje tevoorschijn.Als extra is er ook een kit te koop. Deze bestaat uit een complete race uitlaat, sproeierset en veren voor de carburatie, drijfstangen, nokkenassen, grotere kleppen, aluminium oliekoeler, zuigers, race versnellingsbak, kettingwielen. Wat deze toen de tijd koste weet ik niet maar dit samen met speciale race benzine kwam de ZXR makkelijk aan de 130 pk.




Zoals je wel zult weten of niet weten is motorrijden voor sommigen zelfs de Essentie van het Leven."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten