Wat is moto2?
Een nieuwe 4-takt MotoGP World Championship klasse werd aangekondigd op 11 december 2008 en is ingesteld op de 250cc categorie die vanaf 2010 deze zal vervangen.
Deze nieuwe categorie is bedoeld als een prestigieuze en een kosteneffectieve begeleiding van de hoogste klasse van de MotoGP.
Enkele van de belangrijkste kenmerken van deze nieuwe categorie van het Grand Prix racen zal de één motorige leverancier en één enkele bandenleverancier zijn.
Honda Racing Corporation werd gekozen als de motor leverancier, terwijl Dunlop, momenteel aanwezig in de 125 en 250cc Wereld Kampioenschap de banden zal leveren.
Technische specificaties
Aangedreven door een een-600cc 4-takt motor, rond 150hp, de moto2 klasse blijft streven het 'van ontwikkelings van de 250cc-serie met enkel een prototype van chassis-vrij. Geen productie fietsonderdelen zullen worden toegestaan voor het frame, de swingarm, brandstoftank, zit of motorkap, wat betekent dat deze aspecten van de machine zal worden overgelaten aan de fabrikant en ontwerpers.
Toch zullen de elektronische systemen beperkter zijn dan die welke momenteel toegestaan zijn in de 250cc.
Moto2 regels zullen zorgen voor dataloggers, ECU en timing transponders geleverd door de organisator, met een maximum totale kosten van de componenten van de ECU's vastgesteld op 650 euro. Geen enkele andere elektronische controle, noch datalogging-systemen, zullen mogen aanwezig zijn op de fietsen.
Moto2 in de CEV Buckler
Moto2 fietsen maakten hun eerste race in de 2009 in de editie van de CEV Buckler - het Spaanse National Road Racing Championship, met teams zoals Promo Racing, Laglisse en BQR. Om het indrukwekkende potentieel van de prototypes Moto2 motoren te tonen.
2010 Entry List
Eind mei 2009, de toekomst van de moto2 klasse oogstte zoveel belangstelling dat IRTA (International Racing Teams Association) maar liefst 47 team aanvragen ontving voor een totaal van 91 renners!
Er werd toen besloten om een voorlopig item te bieden in deze klasse tot 27 teams (41 renners).
Nog eens 10 teams werden geplaatst op een reservelijst en het was nodig om de aanvragen van 10 teams te weigeren.
De teams de voorlopig aanvaard zijn zullen tot de bwin.com Grande Premio de Portugal (van 2 tot 4 oktober 2009) ter bevestiging van de details van hun binnenkomst, met inbegrip van de teamstructuur, machines om te worden gebruikt en renners, zullen dan worden gecontacteerd.
Besluiten over de teams die aanvaard zullen worden, dit zal gebeuren in Estoril in oktober op basis van deze informatie.
Een nieuwe 4-takt MotoGP World Championship klasse werd aangekondigd op 11 december 2008 en is ingesteld op de 250cc categorie die vanaf 2010 deze zal vervangen.
Deze nieuwe categorie is bedoeld als een prestigieuze en een kosteneffectieve begeleiding van de hoogste klasse van de MotoGP.
Enkele van de belangrijkste kenmerken van deze nieuwe categorie van het Grand Prix racen zal de één motorige leverancier en één enkele bandenleverancier zijn.
Honda Racing Corporation werd gekozen als de motor leverancier, terwijl Dunlop, momenteel aanwezig in de 125 en 250cc Wereld Kampioenschap de banden zal leveren.
Technische specificaties
Aangedreven door een een-600cc 4-takt motor, rond 150hp, de moto2 klasse blijft streven het 'van ontwikkelings van de 250cc-serie met enkel een prototype van chassis-vrij. Geen productie fietsonderdelen zullen worden toegestaan voor het frame, de swingarm, brandstoftank, zit of motorkap, wat betekent dat deze aspecten van de machine zal worden overgelaten aan de fabrikant en ontwerpers.
Toch zullen de elektronische systemen beperkter zijn dan die welke momenteel toegestaan zijn in de 250cc.
Moto2 regels zullen zorgen voor dataloggers, ECU en timing transponders geleverd door de organisator, met een maximum totale kosten van de componenten van de ECU's vastgesteld op 650 euro. Geen enkele andere elektronische controle, noch datalogging-systemen, zullen mogen aanwezig zijn op de fietsen.
Moto2 in de CEV Buckler
Moto2 fietsen maakten hun eerste race in de 2009 in de editie van de CEV Buckler - het Spaanse National Road Racing Championship, met teams zoals Promo Racing, Laglisse en BQR. Om het indrukwekkende potentieel van de prototypes Moto2 motoren te tonen.
2010 Entry List
Eind mei 2009, de toekomst van de moto2 klasse oogstte zoveel belangstelling dat IRTA (International Racing Teams Association) maar liefst 47 team aanvragen ontving voor een totaal van 91 renners!
Er werd toen besloten om een voorlopig item te bieden in deze klasse tot 27 teams (41 renners).
Nog eens 10 teams werden geplaatst op een reservelijst en het was nodig om de aanvragen van 10 teams te weigeren.
De teams de voorlopig aanvaard zijn zullen tot de bwin.com Grande Premio de Portugal (van 2 tot 4 oktober 2009) ter bevestiging van de details van hun binnenkomst, met inbegrip van de teamstructuur, machines om te worden gebruikt en renners, zullen dan worden gecontacteerd.
Besluiten over de teams die aanvaard zullen worden, dit zal gebeuren in Estoril in oktober op basis van deze informatie.
Vrij vertaald.
De naam Roberts duikt weer op nu de Moto2 klasse in aantocht is.
Het is de ideale combinatie voor de voormalig GP held en zijn mensen die in feite, op enkele seizoenen na, altijd gewerkt hebben met een eigen rijwielgedeelte en een door een andere partij aangeleverd motorblok. Roberts Sr. Is dan ook zeer geïnteresseerd in deze klasse die de 250cc klasse moet gaan vervangen. Sterker nog, er wordt al druk gewerkt aan het ontwerp voor het rijwielgedeelte.
"Ik denk dat het Moto2 kampioenschap goed zal werken want het speelveld is in evenwicht, dat is interessant want dat is namelijk niet het geval in de MotoGP. Als je op de verkeerde motor zit kan je er niets meer aan doen en betalen om op de verkeerde motor te zitten is gewoon onzinnig," aldus Roberts.
"We gaan ons eigen rijwielgedeelte bouwen. We hebben nog steeds een minimale bezetting in de werkplaats en we hebben in Engeland nog steeds de werktuigen om een rijwielgedeelte te bouwen maar het zal waarschijnlijk ergens anders gebouwd gaan worden, daar moeten we nog een beslissing over nemen. Vanaf het moment dat ik ja zeg, zal het waarschijnlijk drie maanden duren om een motor klaar te hebben."
"Ik denk dat het Moto2 kampioenschap goed zal werken want het speelveld is in evenwicht, dat is interessant want dat is namelijk niet het geval in de MotoGP. Als je op de verkeerde motor zit kan je er niets meer aan doen en betalen om op de verkeerde motor te zitten is gewoon onzinnig," aldus Roberts.
"We gaan ons eigen rijwielgedeelte bouwen. We hebben nog steeds een minimale bezetting in de werkplaats en we hebben in Engeland nog steeds de werktuigen om een rijwielgedeelte te bouwen maar het zal waarschijnlijk ergens anders gebouwd gaan worden, daar moeten we nog een beslissing over nemen. Vanaf het moment dat ik ja zeg, zal het waarschijnlijk drie maanden duren om een motor klaar te hebben."
Het Tech 3 Yamaha MotoGP team, wat onder leiding staat van Hervé Poncharal, is van plan om voor het einde van dit jaar een Moto2 machine klaar te hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten