De Belgische motorindustrie was ooit toonaangevend in de motorwereld. Velen zijn dat zo stilletjes aan al bijna vergeten, maar toch getroosten enkelingen zich gelukkig de moeite om die geschiedenis levendig te houden. En ze hebben gelijk, want wie de geschiedenis vergeet, moet ze opnieuw beleven
Belgisch motormerk dat aanvankelijk 350 en 500 motoren met eigen blok en 750- en 1000 cc MAG-motoren maakte. Gillet Herstal was net als FN en Saroléa oorspronkelijk een wapenfabriek.
De eerste Gillet-blokken waren door Fernand Laguesse ontworpen tweetakten. Toen Laguesse te veel geld stak in de ontwikkeling van een nieuwe tweetaktmotor werd hij in 1927 ontslagen. In 1926 was men wel nog met een zelf ontwikkelde 500 cc viertakt op de markt gekomen. Ook in 1927 kocht Gillet Herstal het Franse bedrijf Gerkinet & Co. op, om zo in Frankrijk onder de naam Géco-Herstal motorfietsen te kunnen bouwen en de invoerrechten te omzeilen.
Door grote sportieve successen nam de vraag naar Gillet-motorfietsen - tot aan de economische crisis begin jaren dertig - enorm toe. Tijdens de crisis werden weer tweetakten gebouwd, vanaf 1935 weer viertakt zijkleppers.
Na 1945 bouwde men tweetakten en een 720 cc paralleltwin. Vanaf 1955 wisselde men modellen uit met FN en Saroléa en werden ook Franse Bernardet-scooters, waarvan Gillet in eerste instantie alleen dealer was, in eigen huis verbeterd. In 1958 werd de motorfietsenproductie stilgezet.
600R OHV course 1929, Yves C.
altijd mooi die old timers. zelf ook een oldtimer thuis staan en alle onderdelen van Boonstra Parts gekocht en hij loopt nog prima.
BeantwoordenVerwijderen