16 januari 2009

De markttrends, De toekomst

De verkoop van spiegelreflexcamera's (SLR) blijft groeien. Nikon en Canon blijven met voorsprong de grootste merken in deze markt, maar nieuwkomer Sony is in twee jaar tijd de nummer drie geworden.
Deze drie merken toonden op Photokina hun nieuwe SLR's met full frame-beeldsensor, die even groot is als een 35 mm-negatief (Nikon D700, Canon EOS 5D Mark II en Sony Alpha 900).

Full frame-camera's kunnen uitpakken met zeer hoge lichtgevoeligheden - tot ISO 25.600. Daardoor is fotograferen in extreme lichtomstandigheden mogelijk. We hoorden zelfs mopperen dat de nieuwste camera's zo lichtgevoelig zijn dat niemand er nog een flitser voor koopt.
Full frame mag dan al in de schijnwerpers staan, niemand verwacht dat het APS-sensorformaat zal verdwijnen. Door de kleinere sensor zijn compactere lenzen mogelijk, en daarmee wordt een publiek aangesproken dat draagbaarheid belangrijk vindt.




Pentax speelt hierop in met de K-m, een eenvoudig te bedienen SLR in een lichtgewicht body.





De nieuwe Micro FourThirds-camera van Panasonic gaat zelfs een stap verder:
de G1 gebruikt verwisselbare lenzen zoals een SLR, maar hij heeft optische zoeker noch spiegel. Ook Olympus en Samsung werken aan vergelijkbare 'hybride' camera's tussen SLR en compact in.



Daarmee hopen ze de 23 miljoen mensen aan te spreken die volgens marktonderzoek wel de kwaliteit van een SLR zouden willen, maar afgeschrikt worden door de vermeende complexiteit van zo'n toestel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten