12 februari 2009

Antwerpen-Centraal vierde mooiste station ter wereld







Het Amerikaanse tijdschrift Newsweek heeft Antwerpen-Centraal uitgeroepen tot het op drie na mooiste treinstation ter wereld. Antwerpen moet enkel St. Pancras in Londen, Grand Central Terminal in New York en Chhatrapati Shivaji in Mumbai laten voorgaan.
Pantheon
Met de bouw van het stationsgebouw werd in 1899 gestart. Architect Louis de la Censerie liet zich voor het gebouw inspireren door het stationsgebouw van het Zwitserse Luzern en het Pantheon in Rome. Vier jaar eerder, in 1895, was men al aan de stalen perronoverkapping begonnen. Die is 186 meter lang, 66 meter breed en 43 meter hoog (wat toen de hoogte was die nodig was om de stoom van de locomotieven op te vangen). Het hoogste punt van het station is de koepel van het stationsgebouw: 75 meter hoog, waardoor het station een belangrijk herkenningspunt is in de stad. Op 11 augustus 1905 werd het station uiteindelijk geopend.
Beschermd
In 1975 kreeg het station de status van beschermd monument, waardoor het gered werd van de sloophamer. Het gebouw was ondertussen zodanig in verval geraakt, dat de NMBS in 1985 besliste de nodige restauratiewerken uit te voeren. Die sleepten uiteindelijk aan tot 1998, waarna het station opnieuw een hele metamorfose onderging.
Tunnel
De voorbije jaren werd het station immers gemoderniseerd en gevoelig uitgebreid voor de komst van de hst. De zogenaamde noord-zuidverbinding, een 1.200 meter lange tunnel onder de stad en het station, werd in 2006 afgewerkt. Daardoor kunnen hogesnelheidstreinen door rijden zonder in Antwerpen-Centraal te moeten keren. Het hele project kostte zo'n 1,6 miljard euro.
3 niveau's
Sinds 2007 telt het Centraal Station 14 perronsporen verdeeld over 3 niveaus: het oorspronkelijke niveau +1 (6 kopsporen; sporen 1 t/m 6), het niveau -1 (4 kopsporen; sporen 11 t/m 14) en het niveau -2 (4 perronsporen die op 2 doorgaande sporen uitkomen; sporen 21 t/m 24).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten