Op de dag af 100 jaar na de historische vlucht over het Kanaal van luchtvaartpionier Louis Blériot heeft vandaag de Fransman Edmond Salis dat huzarenstukje overgedaan. Salis vloog met een gerestaureerde Blériot XI, hetzelfde type als zijn voorganger, vanop een wei in Calais naar Dover. En net als zijn grote voorbeeld droeg Salis een lederen vest en een pilotenbril.
Trager
Salis deed 45 minuten over de oversteek en was daarmee zeven minuten trager dan Blériot. In tegenstelling tot de legendarische ingenieur en constructeur levert de vlucht Salis geen plaats in de geschiedenisboekjes, maar mogelijk wel een kort stukje in de krant op. (belga/ep) Anzani W-3 in de Blériot XI Alessandro Anzani op zijn W-3 motor in 1906
W-3 Motor is een motor met drie cilinders die in een W-vorm ten opzichte van elkaar staan en waarbij 3 drijfstangen op één kruktap samenkomen.
Het nieuwste W-3-blok werd ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf US Feuling Motor Company. Het lijkt op een Harley-blok met een cilinder extra. Je zou ook kunnen zeggen dat het een onvolledige stermotor is. Ook Moto Guzzi heeft met een dergelijk blok (de W 103 Sperimentale) geëxperimenteerd, en al in 1906 werd er een gemaakt door Alessandro Anzani en in 1909 bouwde Curtiss er een. Met de W-3 van Anzani vloog Louis Blériot over het Kanaal.
Blériot 500 cc uit 1922Het nieuwste W-3-blok werd ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf US Feuling Motor Company. Het lijkt op een Harley-blok met een cilinder extra. Je zou ook kunnen zeggen dat het een onvolledige stermotor is. Ook Moto Guzzi heeft met een dergelijk blok (de W 103 Sperimentale) geëxperimenteerd, en al in 1906 werd er een gemaakt door Alessandro Anzani en in 1909 bouwde Curtiss er een. Met de W-3 van Anzani vloog Louis Blériot over het Kanaal.
Blériot was een ook Frans motorfietsenmerk dat van 1919 tot 1923 heeft bestaan. De fabriek werd opgericht door de luchtvaartpionier Louis Blériot.
Aanvankelijk kwam er een 500 cc paralleltwin met zijkleppen en schijfwielen. Op basis van deze machine kwamen er nog een sportmodel en een zijspancombinatie bij. Deze laatste was ook met kopklepmotor leverbaar. De vele kinderziekten en de verzadigde markt verhinderden succes.
Aanvankelijk kwam er een 500 cc paralleltwin met zijkleppen en schijfwielen. Op basis van deze machine kwamen er nog een sportmodel en een zijspancombinatie bij. Deze laatste was ook met kopklepmotor leverbaar. De vele kinderziekten en de verzadigde markt verhinderden succes.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten