18 juli 2009

Kettingspray test

Smeertips
Het onderhouden van de ketting is een van de vervelendste karweitjes die bij motorrijden horen. Je wordt er om de een of andere duistere reden altijd smerig van, hoe voorzichtig je ook te werk gaat. Daarnaast moet je het voor je gevoel te vaak doen. Het gevolg is dat we het vaak vergeten of denken 'ik heb het pas nog gedaan, het kan nog wel even wachten'. En voor je er erg in hebt ben je duizend kilometer verder en staat je ketting er verdroogd bij. Doe dit een paar keer achter elkaar en je bent snel toe aan een nieuwe set tandwielen en ketting.
Kortom met goed - lees regelmatig onderhoud - bespaar je geld.
Het smeren van ketting en tandwielen moet je om de drie- à vierhonderd kilometer doen. Vaker onderhoud is nodig als je veel in de regen rijdt. Dit geldt overigens ook als je door droge en stoffige gebieden toert, bijvoorbeeld door het hartje van Spanje tijdens de vakantie. In de winter wordt er een nog grotere aanslag op ketting en tandwielen gepleegd en is het raadzaam het hele zaakje voor elke rit nog eens extra te vertroetelen. En denk nou niet dat we bedoelen vlak voor je weg rijdt! De meeste motorrijders smeren hun ketting in voor ze een rit gaan maken. FOUT!!! Dit heeft namelijk nauwelijks zin.
Als je dan gaat rijden slingert het meeste vet eraf want kettingvet heeft enige tijd nodig om in te trekken en uit te dampen en dus om zijn werk goed te doen. Smeer daarom altijd je ketting een paar uur voor je gaat rijden. Nog beter is het de ketting te smeren net na een rit. De ketting is dan namelijk nog warm waardoor het kettingvet dieper in de ketting, schalmen en rollen door dringt. Daarna smeer je hem nog een keer om er voor te zorgen dat er ook voldoende vet overblijft dat smeert tussen de tandwielen en de ketting. Bij goed onderhoud hoort ook het regelmatig schoonmaken van de ketting. Dit doe je met een speciaal schoonmaakmiddel of warm water met een sopje. Gebruik een borsteltje om echt grof en hardnekkig vuil weg te halen. Smeer de ketting hierna niet meteen weer in omdat dan de kans bestaat dat er water in de ketting wordt 'opgesloten'. Hierdoor kan de ketting gaan roesten en dan had je het schoonmaken beter kunnen laten. Smeer de ketting dus pas als deze helemaal opgedroogd is."
Bronvermelding: Promotor / ANWB

Geen opmerkingen:

Een reactie posten